社会は夢の共同体 - みえないものを語る -

Society is Community of Dream - Tell The Invisible -

2019

video installation, 16 min 26 sec

Tell The Invisible

この作品は、ある精神疾患を抱えた方に「今までにみえないものについて経験したこと」を語ってもらう。そして、話の内容から浮かび上がるイメージをもとに粘土に形を与えていき、対話を通してお互いの考えをすり合わせようと試みる。

インスタレーションでは、空間に無機質な一つの椅子と机が設置されている。

机には、白砂が敷き詰められた箱庭が置かれ、真上からその箱庭のフレームに対して映像を投影する。

箱庭の上方に設置されたモノラルスピーカーからは”二人の声”が空間に響き渡る。正確には、”声”は電子音のようなノイズと作家自身の肉声による二つの音声である為、鑑賞者がノイズの”声”を辿る場合には、箱庭に映し出された映像の字幕を覗き込むことになる。また、映し出される映像は、二人の対話を中心に進み、対話に呼応するように一人の手が伸びて、粘土に対して次々と流動的なイメージが与えられていく。
このインスタレーションにおいて、二人の対話を箱庭のフレームを通して覗き見る、もしくは空間に響き渡るノイズと肉声の音だけをぼんやりと受信する、この二つを鑑賞体験として想定している。

本作は精神療法の一つである箱庭療法を参考にしたが、治療ではなく対話の形式として展開させた。一般的に幻覚、幻聴、妄想といったものは、他者に対してわからないものとして受け止められがちのように思う。しかし、絶対的に共有することが出来ないものであったとしても、経験や思考を共有し考えをすり合わせる中で、ほんの僅かにお互い歩み寄ることは出来るかもしれない。
ただ、出演者本人の希望により「肉声は取り除き、語る姿は映さず、個人は把握されないように」という条件下で行われた。それはこの社会においてお互いに歩み寄るということの難しさをどこか私に感じさせた。

本人の希望により姿と声を省いたこと、唯一の音声は相槌をうつ私自身だということ。

そのような肉体がないものへの私の独りよがりかもしれないこの対話が、

作品としては私自身が幻聴を聞いているかのようであった。
”彼”がコンビニのスピーカーから幻聴を聞いたという経験は、私にはただ想像する事しかできない。

(精神疾患に関する作品のシリーズタイトルとして、ある当事者の方の言葉を引用し使わせて頂いた。)

I have asked a person with mental illness to talk about ‘the experience of seeing something invisible’, and we together give a chunk of clay a certain form based on the imagination aroused through our conversation. The dialogue between me and him goes through trial and error trying to match each other's experiences, feelings and ideas.

When this work is exhibited, a single inorganic chair and desk are installed in the space.
A sandbox covered with white sand is placed on the desk, and images are projected onto the sandbox frame from directly above.
From the monaural speakers above the sandbox, “two voices ” echo through the space. The “voice ” is actually a combination of the electronic noise and the artist's own voice, so if the viewer wants to see the“ voice ” of the noise, he or she will read the subtitles of the video on the Sandbox to see the dialogue. In addition, the projected images revolve around the dialogue between the two, and one person's hand extends in response to the dialogue, giving the clay a fluid shape that changes one after another.
In this work, the artist assumes that the experience of viewing the work is to look at the conversation between the two through the Sandbox frame, or to hear only the noise and the sound of the voice in the space without watching the Sandbox image.

This project was inspired by Sandplay Therapy, but it was originally developed as a method of dialogue and it was not for the purpose of therapy. Generally speaking, one’s hallucination or delusion is considered as something impossible for others to understand. But even if each of us bears unsharable ideas, the process of trying to share and negotiate one another may allow us to get slightly closer.

The shooting needed to be executed under the conditions proposed by this person: excluding the appearance and voice in order to prevent identification. the work only contains my own voice of chiming in. The actual shooting process left me a feeling of difficulty: difficulty of building up a relationship through anonymous others.

The conditions for his appearance were to make him anonymous so that no one could recognize him or his voice, and the other was that the only voice that appeared in the video was the back-channeling voice of myself, who communicated as if he were smug.Because of that, I felt like I was listening to auditory hallucinations.It is very sad and impressive that "he" heard an auditory hallucination from a speaker at a convenience store. I try hard to imagine that scene.

The title is an extract from another person’s talk: ‘The expression, “Society is a Community of Dream”, has put my life out of order’.

 

 

 

 

 

Untouchable

22 Feb - 10 Mar, 2019

Kitasenjyu BUoY 2F gallery | Tokyo, JPN